WordCamp Tokyo 2012 でプラグインの有料販売についてお話ししました

土曜日に蒲田で開催された WordCamp Tokyo 2012 に参加してきました。PHP Conference との合同開催とは聞いていたんですが、どでかいホール一室を間仕切りで区切って使うというのは予想外でした。幕張メッセでやってるようなイベントっぽい雰囲気でした。全国から大勢のひとが来ていて、数年ぶりにお会いできたひとも何人か来られていてとても楽しかったです。 いわゆるプレミアム・プラグインの普及が WordPress コミュニティにどのような影響をもたらすかというテーマでプレゼンをさせていただきました。10枚しかないですが、こちらが発表資料です。 以前このブログで Contact Form 7 の永久無償配布を約束しましたように、僕自身は WordPress プラグインやテーマの有料化にははっきりと反対のスタンスです。今回のプレゼンではその理由について、有償プラグインの普及がなぜよくないことなのかをお伝えしたつもりです。利害の分かれる問題でもあるので、いやな気分になった方もいたかもしれません。ごめんなさい。とはいえ、僕はこれが WordPress コミュニティにとって長期的に深刻な問題になると思っているので、嫌われるのを覚悟で敢えてお話しさせていただきました。一回で十分伝わるとは思っていません。今後も機会があればしつこくお話させていただきたいと思いますので、今後ともよろしくお願いいたします。 Update: Ust に録画が上がっておりました。自分で自分のプレゼンは、怖くて見れません。 http://www.ustream.tv/recorded/25417830

Free Plugin Declaration: Contact Form 7 is Free

Before I started developing Contact Form 7 in 2007, I was an avid user of Ryan Duff’s WP Contact Form and Chip Cuccio’s Contact Form ][. I learned how to implement contact forms as WordPress plugin by looking at their code. These developers were like teachers. If they didn’t publish their plugins for free, Contact … Continue reading

福岡アクセシビリティセミナーで多言語対応についてお話ししました

2月18日に九州産業大学で行われた福岡アクセシビリティセミナー Vol.1 で Contact Form 7 の多言語対応と双方向性テキストの処理についてお話しさせて頂きました。 そのときに使用した資料をシェアしますので興味のある方はどうぞご覧になってください。 プレゼンのために調べているうちに自分でも面白くなってきてしまって1時間はしゃべれるくらいにボリュームが膨らんだのを20分枠にむりやり押し込んだので、早口だったしかなりわけわからん感じだったかと思います。伝えたかったポイントは次の2点くらいなのでここだけ覚えていってください。 世界には右から左に書く言語がある (アラビア語、ヘブライ語、ペルシャ語など) 現行のウェブ技術標準に従えば左から右、右から左が混在する双方向性テキストを適切に扱うことができる 参考資料 HTML 4: Language information and text direction CSS 2: Text direction: the ‘direction’ and ‘unicode-bidi’ properties Unicode Standard Annex #9: Unicode Bidirectional Algorithm アラビア語版 Wikipedia の「Steve Jobs」のページ

Really Simple CAPTCHA 1.2

I have released Really Simple CAPTCHA 1.2. This update includes several security fixes, so upgrading quickly is highly recommended. Download | Support Forum

WordCamp Fukuoka 2010

私の地元でもある福岡で初の WordCamp が開催されます! 2月27日土曜日、場所は西南学院大学です。今回、なんと Automattic から P2 や Monotone テーマでおなじみの Noel Jackson さんに来ていただけることになりました! すごい!!

Cacoo is cool!

Honestly, I used to hate to write documentation. Because I’m not an especially good writer (particularly in English!), I always needed lots of pictures to help supplement my descriptions — and drawing is yet another pain. Launching PhotoShop and drawing bad pictures with great effort, exporting the drawing to a PNG file, launching an FTP … Continue reading

Contact Form 7 2.0.7

Contact Form 7 2.0.7 has been released. This update includes several security fixes, so upgrading quickly is highly recommended. Contact Form 7 2.0.7

Support Tickets 1.0.1

Support Tickets 1.0.1 is now available. Changelog Bug fix: Additional fields don’t show up. Bug fix: Backslashes disappear. Call $captcha->cleanup() if callable. Shorten cleanup period to 1h. Download | Support Forum

Really Simple CAPTCHA 1.1

Really Simple CAPTCHA 1.1 is now available. Changelog The required WordPress version changed to 2.8 and higher. cleanup() method added. This method cleans up dead files older than 60 minutes (default) in the tmp folder. Download | Support Forum